3mni

Roots & Wings

Cavalier King Charles Spaniel

Kategori:


Dem som har vana av rasen vet att det förekommer en del sjukdomar som tyvärr är vanliga för rasen.
SM (Syringomyelia), Chiari malformation och blåsljud på hjärtat är tyvärr vanligt har jag fått lära mig dem hårda vägen. Aldrig haft en hund med SM, men Betsy vår första Cavalier hade dåligt hjärta, och även hennes dotter (min farmors hund) har nu fått bekräftat samma sak, Kraftigt blåsljud och förstorat hjärta. 

Jag älskar ändå rasen, och det kommer alltid att vara min favorit. Men man blir orolig, överbeskyddande och lite paranoid. Minsta host eller kliande så tror jag att Tessla har någon av ovannämnda sjukdomar.
Just nu har hon fått klåda. Det syns ingenting förutom att hon kliar frenetiskt tills det går hål på huden. Hon har fått en kur antibiotika och får ha tratt när jag inte kan ha koll på henne. Vetr. tror det är en allergisk reaktion från någon växt, eller eksem. Kan också vara fodret som orsakar det.
Nu har hon dock även börjat hosta. Inte så ofta, men sådär varannan dag får hon nån hostattack och harklar sig, oftast när hon sover.
Dum som man är börjar man söka på Google och hittar alla möjliga sjukdomar. Men vad jag ser mer av så finns det tydligen en del Cavalierer som har problem med allergi. Det kan visa sig genom hosta och klåda. Allergi mot Pollen, damm och kvalster. Pollen verkar dock lite långsökt att det skulle vara det med tanke på var vi bor.
Det kan också vara Tonsillit, men det förklarar inte klådan. Blir galen av oro!







Kommentera inlägget här: